Tama: kotka która stała się skarbem Japonii

Clipboard100

Sława urodzonej 29 kwietnia 1999 roku ślicznej trikolorki Tama zaczęła się w 2007 roku, kiedy to została mianowana zawiadowcą stacji. Niedawno Tama odeszła za Tęczowy Most w wieku 16 lat. Jak powiedziała nam nasza japońska przyjaciółka ze społeczności LOL KOTY Noriko T: – Tama jest skarbem Japonii.


Stacja była opustoszała ponieważ regionalna kolej (Linie Kishigawa, należące do Wayakama Electric Railway) nie przynosiła zysków a wręcz przynosiła od 2004 roku straty i w ramach oszczędności w 2006 roku zlikwidowano etaty obsługi stacji. Wieści o Tama szybko się rozniosły za sprawą mediów społecznościowych i na stację zaczęło przychodzić coraz więcej podróżnych i to nie tylko miejscowych ale także z całej Japonii. Przyjeżdżali także bawiący w Japonii turyści z innych państw.


Po niecałym roku, od czasu gdy na stacji zamieszkała Tama znaczenie wzrósł ruch pasażerski, kolej przestała przynosić straty. Zarząd Wayakama Electric Railway mianował w 2007 roku Tama zawiadowcą. Tama w czapce zawiadowcy siedziała na w swoim biurze (przerobiona stojąca na środku stacji kasa biletowa, którą Tama wybrała na dom) na wyściełanym krześle. Jak chciała się położyć miała w biurze kilka wygodnych legowisk, kocie drzewko i kilka półek na ścianach biura.

Zgodnie z zasadami awansowania w japońskich kolejach Tama w 2010 roku awansowała na dyrektora stacji. Nosiła obrożę i medal z napisem „dyrektor generalny”. Za swoją prace pobierała wynagrodzenie, za które kupowano jej karmę, legowiska, zabawki i zapewniano opiekę medyczną. Tama pracowała 4 dni w tygodniu od godziny 10-16. Trzy dni miała wolne.

Tama zawiadowca miała dwóch asystentów. Jednym z nich była jej siostra Chibi drugim jej matka Miico, która zmarła w lipcu 2009 roku. 5 stycznia 2012 roku oficjalnym uczniem Tama została “Nitama” (“Druga Tama”, która zstępowała Tama w dni wolne.

Pociągi, dotychczas prawie puste zapełniały się, wielu ludzi chciało zobaczyć sympatyczną Tamę, odbyć podróż pociągiem z wizerunkami Tama. W mieście, które nagle stało się turystycznym, można było kupić różnego rodzaju pamiątki z wizerunkiem Tama oraz zjeść posiłek w restauracjach o kociej aranżacji. Wydana została książka ze zdjęciami Tama pt. „Pamiętnik Tamy, zawiadowcy stacji”.

Miłośnicy kotów już nie tylko przy okazji pobytu w Japonii odwiedzali staję ale też zaczęli przybywać do Japonii, specjalnie po to żeby zobaczyć „najsłodszego japońskiego zawiadowcę”. Kilka światowych stacji telewizyjnych wyemitowało filmy dokumentalne o niej. Yoshiko Yamaki rzecznik prasowy spółki kojowej, która zatrudniała Tama mówiła o niej: “Ona nigdy nie narzeka, choć pasażerowie dotykają ją i głaszczą w każdym miejscu. Ona ma ogromną cierpliwość i kocha ludzi a przede wszystkim jest doskonałym zawiadowcą stacji”.

Wiosną 2009 roku korporacja kolejowa Wakayama Electric Railway wprowadziła „Tama Densha” pociąg, który został udekorowany kreskówkami przedstawiającymi Tamę. W sierpniu 2010 roku budynek stacji w Kishi został przebudowany tak, aby przypominał kocią głowę. Na przebudowanej stacji znalazła się restauracja o kocim wystroju oraz sklepik z pamiątkami przedstawiającymi Tama.

22 kwietnia 2015 roku Tama hucznie obchodziła swoje 16 urodziny. Przybyło sporo gości, w tym przedstawiciele wszystkich japońskich mediów a także z innych stron świata. Na początku czerwca Tama zachorowała na zakażenie górnych dróg oddechowych. Poddana była troskliwej całodobowej opiece, niestety nie udało się jej wyleczyć.

Tama odeszła za Tęczowy Most 22 czerwca 2015 roku w wieku 16 lat. Powodem jej śmierci była niewydolność serca. Uroczystości pogrzebowe Tama zostały zorganizowane 28 czerwca 2015 roku na stacji w Kishi przez regionalną dyrekcję kolei japońskich Wakayama Electric Railwa. W dniu pogrzebu w biurze Tama umieszczono urnę ze szczątkami i jej fotografie. Żałobnicy przynosili kwiaty i upominki, w tym figurki kotów. W uroczystościach pogrzebowych brało udział ponad 3000 osób, w tym między innymi gubernator prefektury Wakayam Yoshinobu Nisaka i Mitsunobu Kojima prezes Wakayama Electric Railwa. Mitsunobu Kojima powiedział, że Tama pojawiła się na stacji w Kishi jako bogini zbawicielka, i że to był zaszczyt dla niego, że mógł z nią pracować. Przedstawił także Tama, jako gwiazdę turystyk, która przyczyniła się do promocji regionu. Poprosił aby Tama zza Tęczowego Mostu chroniła japońskie koleje regionalne jako Tama-daimyojin (bogini). Planowane jest wzniesienie Tamie pomnika.

Ponieważ w Japonii czci się nie tylko dusze zmarłych ludzi ale także i zwierząt Tama będzie czczona od sierpnia tego roku w pobliskim sanktuarium Shinto (w którym zostanie pochowana) za swoje zasługi – nie tylko pomogła uratować lokalną kolej ale także przyczyniła się do zainteresowania miastem. Szacuje się, że Tama przyniosła lokalnej gospodarce zysk (tzw. efekt Tama) około 1,1 miliarda jenów (9,8 miliona $). Po śmierci Tama została uznana przez japońskie koleje lokalne patronką kolejowych linii lokalnych i nadano jej ty tytuł „Wiecznego Honorowego Zawiadowcy”.

Czytając historię Tama, która uratowała lokalną kolej i przyczyniła się do rozwoju miasta Kinokawa trzeba zadumać się nad japońskim wierzeniem mówiącym o tym, że koty przynoszą szczęście i powodzenie. Nie mieszkasz z kotem? To adoptuj kota i przekonaj się, że to prawda.

Niech kot będzie z Wami

Set & Thot